2013/12/25

Juldagen

Så där då har julafton gått och den kändes lite jobbig men när man är med sina nära och kära så burkar det ju gå ganska bra tror jag.

Nu ska vi se det var ett tag sedan jag skrev nåt här men förra veckan var en tung vecka med begravning av vår älskade mamma. Det var i kapellet i Gustafs och det var så fint så tycker jag och Anna-Greta hade gjort så fint vid mammas kista med alla blommor.

 
Så här fint var det i kapellet

 
Så fint
 
Efter den fina gudtjänsten så blev det jul lunch på Buskåker där mamma fick mat av sin svärmor för första gången och det var gott och trevligt tycker jag. Det kändes så skönt att vi alla kunde vara med vid lunchen för att sedan åka hemåt men det var nästan alla som åkte upp till pappa efter att vi ätit men det kände inte jag för utan vi åkte hem i stället.
 
På lördagen så var vi upp till Borlänge och kupolen med Carro som skulle packa lite kassar åt alla som kom och handlade på Ica Kvantum på kupolen och då åkte vi upp
 till pappa och tog en fika för när vi hämtat Carro så gick vägen förbi mammas plats där hon kommer att ha en sten, Asklund där hennes namn kommer att finnas. Vi kan gå dit och sätta blommor i en vas eller tända ett ljus och känna hennes närvaro. Det var så fint och blommorna var så fina för dom hade lagt alla blommorna som ett hjärta där hennes sten är.
 
 
Det här är 21 dec och lika fina som på begravningen
 
 
Jag var iväg och skulle jobba lite i Gustafs på söndagen men när jag kom förbi för att kolla om det lyste men det gjorde det inte för den där jävla blåsten men det är ju bara å gilla läget då men jag hade inga tändstickor så jag kunde inte tända då men när jag åkte hem efter att jag jobbat klart så skulle jag försöka att tända men det gick inte för det bara blåstes ut så jag blev så ledsen men jag pratade med pappa och han tyckte att det var okej att köpa en lykta att ha där på platsen så det gjorde jag.
 
 
När jag jobbat så var det dags för innebandy match för Hampe och gänget och dom vanna mot Borlänge så det var ju bra, sista matchen för året. Sen var det bara å åka och handla lite mat som vi skulle äta för att sedan dra upp till Borlänge med Carro som hade julavslutning med sitt lag och innan vi kom upp till Borlänge så åkte vi in och tände lyktan och den lyser så fint så. Medans hon var på avslutning så åkte jag upp till Jessica och hälsade på.
 
 
Sen var det bara å åka hem och kolla på lite tv innan det var dags att krypa ner i sängen för att kliva upp kl 4:40 för att åka till jobbet och jobba lite. Åkte sedan och handlade all julmat som vi skulle ha och det var ju inte så jättemycket men lite skulle vi ha med oss upp till Jessica med familj på julafton. När vi handlat så åkte vi och hämtade lilla goa Moa som skulle sova hos oss en natt till Julafton. När vi kom hem så började jag med julskinkan som blev god och det är väl tur det.
 
Den som jag har vikarita för fick en son idag och jag önskar dem lycka till:-)
 
På Julaftons morgon fick Moa en julklapp av oss så hon hade lite att göra. Tuchpennor och målarbok och det var uppskattat av henne. Sen blev det frukost och räkstuvning som skulle med och när vi åkte så var jag ner till farmor och farfars grav och tände ett ljus och sen bar det upp till Jessica och Rickard och lilla Max för att börja med julmaten och så var Jessica och hämtade pappa och lilla Zlatan som kom och åt med oss och var kvar över julklappsutdelningen och det var jättekul att vi kunde träffas alla och ha en mysig em tillsammans.
 
Mätta och belåtna och glada barn så njöt vi en stund innan Jessica skjutsade hem pappa och vi åkte hem också men turen gick via kyrkogården för att tända vid mamma för det som brann hade nästan brunnit upp så vi tände ett nytt och det ljus som jag ställde dit innan men inte ville lysa utan slockande hela tiden men det var ett till där så vi tände 3 tre ljus för lilla mamma.
 
 
Så här  fint är det hos mamma <3
 
 
Tänk vad fina blommorna fortfarande är men det är väl för att det är så varmt ute och så blåser det ju lite men dom är lika fina som när dom var på begravningen.
 
Idag så håller jag på med kalkon som jag aldrig gjort förut utan det har alltid mamma gjort men nu så har jag börjat med en ny tradition för oss här hemma för jag vill föra detta vidare men egentligen så åt mamma och pappa alltid lutfisk på juldagen och kalkon på annandagen men eftersom det bara är jag som äter lutfisk så gör vi så här med kalkon på juldagen istället för vi åker till svärmor och svärfar på annandagen och då blir det lite god mat igen och förra året så fick vi slottsstek och det var så gott så.
 
Nu så dricks det lite kaffe och bara ta det lite lugnt medans kalkonen blir klar.
 
God fortsättning på julen :-)
 
 
Saknar min älskade mamma så mycket......




 
Det här kortet är taget för ca 13 år sedan men hon är lika fin nu som då. Det är en så fin ängel som kommit till himmelen alldeles för tidigt.
 
Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar